به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، علی نکوئی‌فرد در گفتگو با روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و در تغذیه مرحله پست لارو میگو جایگزینی ندارد، افزود: سالانه ۷۰ تن سیست آرتمیا که نیاز صنعت شیلات به آن است، وارد کشور شده و برای هر کیلوگرم آن ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: پایش ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه  و تاثیر عوامل اکولوژی از سال ۱۳۹۷ شروع شده و تا پایان سال ۱۳۹۹ با حمایت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در راستای طرح ملی حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور انجام شده است تا اطلاعات زیستی لازم را از دریاچه داشته باشیم.

این پژوهشگر ادامه داد: در سال جاری نیز جهت ادامه مطالعات ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه نیازمند حمایت پژوهانه برای این مرکز هستیم.

نکویی فرد گفت: امساال با تنش آبی زیاد و ادامه روند تغییرات اقلیمی برای این منظور نیاز به ادامه مطالعات ارزیابی بوده و برداشت مستلزم صدور مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی با اشاره به برداشت‌های نامتعارف از آرتمیای دریاچه گفت: این واقعیت که افرادی سودجو با برداشت غیرقانونی سیست آرتمیا از دریاچه را برداشت و با کیفیت نامناسب و بدون فرآوری لازم و با قیمت نازل وارد چرخه مصرف می کنند، برکسی پوشیده نیست.

این پژوهشگر برداشت بی رویه و غیر قانونی آرتمیا را چالش این حوزه می‌داند و معتقد است باید جوامع محلی در زمینه تولید، برداشت و ارزش زیست محیطی  آرتمیا آموزش های لازم را دریافت کنند.

نکویی فرد براین باور است که  باید به رغم نظارت دقیق سازمان حفاظت محیط زیست هدفمندی لازم برای برداشت قانونی با تاکید بر حفظ ذخایر این موجود ارزشمند گام موثر برداشته شود.

پروژه شناسایی آبهای نامتعارف کشور جهت پرورش آرتمیا در دست اجراست

در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور پروژه شناسایی آبهای نامتعارف کشور را جهت پرورش این آبزی در دست اجراست که براساس گفته های رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور امسال پنج نقطه به عنوان پایلوت اولیه برای نقطه آغازین مطالعاتی شناسایی شده است.

استان های گلستان، مازندران، آذربایجان غربی، قزوین و خوزستان  ازجمله این نقاط هستند و در آران وبیدگل استان اصفهان در منطقه کویر با همکاری مدیریت شیلات و آبزیان استان اصفهان مزرعه الگویی پرورش آرتمیا راه اندازی و اقدامات اولیه پرورش آرتمیا در دست اجراست.

طبق اظهارات نکویی فرد طول مدت  دمای هوای زیر ۲۰ درجه این استان زیاد است و حداکثر ۶ ماه از سال  فرصت پرورش در استان اذربایجان غربی وجود دارد بنابراین  جهت دار کردن پرورش در کانال اقتصادی و سودآوری از جمله اهداف این مرکز به شمار می رود.

وی افزود: با معرفی سیستم های نوین پرورشی از جمله پرورش در استخرهای با پوشش ژئوممبران و سیستم گلخانه ای و استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه های شهری منتهی به دریاچه ارومیه از جمله این طرح هاست که نیاز به حمایت مالی پژوهشی دستگاه های استانی است.

این محقق با بیان اینکه در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵  دو پروژه تحقیقاتی کاربردی پرورش آرتمیا در مجتمع ۲ هزار هکتاری پرورش ماهیان گرم آبی دشت فسندوز که به دلیل کم آبی تعطیل شده بود، انجام شد، ادامه داد: این موضوع سرآغاز احیای این مجتمع بود.

نکویی فرد با اشاره به اینکه این مجتمع در بخش چهاربرج شهرستان میاندوآب واقع شده و از لحاظ اقلیمی مناسب برای پرورش آرتمیاست،  افزود: از سال ۱۳۹۱ با همکاری مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان غربی پرورش و تولید آرتمیا توسط بخش خصوصی عملیاتی شد و در سال جاری شیلات استان با تغییر کاربری مجتمع مبادرت به صدور ۲۰۰ هکتار پرورش آرتمیااورمیانا کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون با تولید کننده های بخش خصوصی مرتبط هستیم و در زمینه نقشه های فنی و مهندسی و برنامه ریزی تولید و ارتقای کیفی بسته بندی خدمات لازم را برای رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن باحضور محققان معین در تولید ارائه می کنیم.

حمایت کامل از بخش خصوصی در تولید آرتمیا

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام اینکه دانش فنی فرآوری و بسته بندی محصولات تولید شده در کشور وجود دارد، گفت: آماده‌ایم تا بدون هیچ چشم داشتی، این دانش را در اختیار بخش خصوصی قرار داده و با توجه به اخذ مجوزهای لازم از صنایع تبدیلی کشاورزی که برای اولین بار برای این مرکز جهت فرآوری سیست و زی توده آرتمیا صادرشده همکاری لازم را برای فرآوری و بسته بندی کیفی محصول داشته باشیم.

نکویی فرد بیان کرد: طبق هماهنگی های انجام شده با بخش خصوصی و شیلات استان، تولید کنندگان آرتمیا در فسندوز تحت حمایت های کارشناسی و خدمات پساتولید توسط مرکز تحقیقات آرتمیای کشور هستند.

وی با اعلام اینکه از ورود بخش خصوصی به صنعت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی حمایت لازم انجام می‌شود، گفت: در هر هکتار استخر خاکی طی هر دوره ۶ تا ۹ ماهه بسته به شرایط پرورش ۱۰۰ تا ۵۰ کیلوگرم سیست آرتمیا و بیش از ۲ تن زی توده آرتمیا برداشت می‌شود که درآمدزایی قابل توجهی در زمین های غیر زراعی و آب شور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه احداث هر هکتار استخر خاکی برای پرورش آرتمیا در صورت وجود آب شور حداقل ۵۰ گرم در لیتر نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.