به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: در ایران بیش از ۱۰ تن آرتمیای بالغ و یک هزار کیلو گرم سیست آرتمیا تولید می شود.

وی با بیان این که آرتمیا یکی از غذاهای استراتژیک میگو در مرحله لاروی است، افزود: با توجه به برنامه ریزی تولید حدود ۶۰ هزار تن میگو تا سال ۱۴۰۰ در کشور و افزایش نیاز به سیست آرتمیا، یکی از برنامه های این مرکز برای کاهش واردات و تامین بخشی از غذای میگو و ماهیان، شناسایی مناطقی است که دارای آب های نامتعارف مناسب برای تولید و پرورش سیست آرتمیا هستند.

علی نکویی فرد اظهار داشت: تاکنون ۹ منطقه دارای آب های نامتعارف دائم در کشور برای سرمایه گذاری در زمینه توسعه پرورش سیست آرتمیا شناسایی کردیم که سه مورد شناسایی در سال گذشته انجام و در مناطقی از قزوین، بهشهر و آران بیدگل بوده که این مناطق ثبت شده اند.

وی گفت: ما در راستای توسعه پرورش آرتمیا توسط بخش خصوصی خدمات آموزشی، مشاوره ای و بازدید به طور رایگان ارایه خواهیم داد.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: در حال حاضر به صورت تجاری در استان های کرمان و آذربایجان غربی، سیست و آرتمیای بالغ تولید می شود.

وی اذعان داشت: امسال پرورش آرتمیا در استان اصفهان را در دست اقدام داریم و امیدواریم آن را به عنوان یک پایلوت ترویجی اجرا کنیم.

نکویی فرد درباره قیمت جهانی سیست آرتمیا  نیز گفت: قیمت سیست آرتمیا از ۵۰ دلار تا ۱۵۰ دلار در هر کیلوگرم بر حسب کیفیت متغییر است.

وی اظهار داشت: بیشترین تولید آرتمیا در جهان به میزان ۲ هزار تن در سال در دریاچه بزرگ نمک آمریکا انجام می گیرد.

نکویی فرد در همین حال تصریح کرد: در ایران دریاچه های ارومیه، قم و میقان اراک با آب های دایمی دارای پتانسیل قابل اعتماد برای تولید آرتمیا به شمار می روند.