به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در جلسه مشترک با مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس موسسه با تاکید بر اینکه بخش شیلات بسیار پتانسیل بالایی در بخش فناوری دارد، گفت: این عرصه با فناوری ها، پژوهش ها، تولید، ایده سازی و آینده پژوهی می‌تواند محور توسعه و فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزا باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که محققان موسسه با همکاری، هم افزایی و بهره گیری از خرد جمعی بتوانند بیش از پیش در ایجاد تحول و ارتقای صنعت شیلات تاثیر گذار باشند.
در ادامه دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، دستاوردهای سه حوزه اصلی موسسه را معرفی کرد. وی ۴۵ دستاورد را در بخش آبزی پروری، ۱۲ دستاورد را در حوزه بهداشت و آبزیان و ۳۹ دستاورد را در حوزه فرآوری و بیوتکنولوژی نام برد.
در ادامه مهندس تکریمی، مشاور رئیس موسسه در امور فناوری در خصوص ساختار سازی و باز مهندسی در موسسات پژوهشی با رویکرد اکوسیستم نوآوری، گزارش مبسوطی را ارائه داد. وی در این گزارش از الزامات اکوسیستم نوآوری در موسسات پژوهشی موارد مهمی را مطرح کرد.
در ادامه دکتر صالحی جوزانی، مدیر کل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با بیان اینکه جایگاه تحقیقات شیلات نسبت به دیگر موسسات تحقیقاتی جایگاه مطلوب و امیدوارکننده‌ای دارد، گفت: با توجه به پتانسیل هایی که در این بخش دیده می‌شود این جایگاه می‌تواند بیش از پیش ارتقا یابد و دفتر مربوطه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در کنار موسسه خواهد بود.
وی افزود: حدود 870 شرکت دانش بنیان سامانه‌ای و غیر سامانه‌ای در بخش کشاورزی به ثبت رسیده که ۱۰ شرکت سامانه‌ای و ۳۱ شرکت غیر سامانه‌ای مربوط به بخش شیلات است.
دکتر صالحی جوزانی، تأکید کرد: باید عرصه تحقیقات به سمتی هدایت شود که پلتفرم و دانش تولید شده در نهایت به بخش خصوصی واگذار گردد؛ به گونه‌ای که سرمایه گذار برای این امر ترغیب شود.
وی عنوان کرد: از ۶۳۰ دستاورد قابل تجاری در موسسات مختلف تنها ۲۶۰ مورد آن تجاری سازی شده و کمتر از ۱۰۰ عنوان به تولید انبوه رسیده است. البته 75 مورد از این فناوری ها قابل تجاری و 22 مورد انتقال فناوری مربوط به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که می‌توان گفت بیش از ۱۰ درصد آن حاصل تلاش محققان این موسسه می باشد.
دکتر صالحی جوزانی، با اشاره به حمایت همه جانبه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از ایجاد مراکز نوآوری و هسته های فناوری، گفت: ما به دنبال ایجاد زیرساخت و اکوسیستم مربوط به زیربخش‌های کشاورزی هستیم که در این مسیر اگر موسسه تحقیقات شیلات نیز مکانی را برای اختصاص به این مورد در نظر دارد، می‌تواند آن را معرفی کند تا با فناوران و ایده پردازان این عرصه وارد همکاری شود.
در ادامه دکتر صفرنژاد، معاون دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از مشکلات تجاری سازی در موسسات تحقیقاتی پرده ‌برداشت و فعالیت‌های حوزه شیلات را به عرصه‌ فناوری نزدیک تر دانست و پیشنهاد داد که بازنگری روی فناوری های شیلات صورت بگیرد تا منشا مشکل مشخص شود.
دکتر بهمنی، نیز با تاکید بر اینکه نگاه به تولید فناورانه در کل سیستم تحقیقات کشور، باید تغییر کند، گفت: به ویژه در مورد فناوری هایی که تاکنون تجاری سازی آنها عملیاتی نشده است باید بازنگری و آسیب شناسی صورت گیرد. اینکه برخی فناوری ها واگذار می شود، اما به نتیجه نمی رسد، از مشکلاتی است که حل کردن آن به توسعه تجاری سازی منجر خواهد شد.
وی تاکید کرد: در صورت رفع این مسائل، می توان به ایجاد معاونت فناوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امیدوار بود؛ معاونتی که می تواند از فناوری های تولید شده حمایت کند.
سپس حضاری که به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند سوالات و پیشنهادات خود را مطرح و نظرات خود را به بحث و تبادل نظر گذاشتند و از دو تن از همکاران که در حوزه تجاری سازی زحمات فراوانی کشیدند (سرکار خانم دکتر پرستو محبی درخش از موسسه و سرکار خانم الهام مهندس رضایی از سازمان) تقدیر و تشکر به عمل آمد.
گفتنی است در این جلسه دکتر قائدنیا معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه، دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، دکتر محبی، مسئول بخش تجاری سازی، دکتر دوستدار رئیس اداره روابط عمومی و خانم مهندس رضایی از همکاران سازمان نیز حضور داشتند.
در خاتمه از نمایشگاه دستاوردهای موسسه بازدید به عمل آمد.