رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ارزیابی ذخایر آرتمیای کشور بیانگر وضعیت مطلوب آرتمیا از نظر ذخایر دریاچه است.

 

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، علی نکوئی فرد با بیان اینکه برابر تحقیقات صورت گرفته بدون هیچ گونه ایجاد خطر به ذخایر آرتمیا می‌توان از دریاچه ارومیه آرتمیا برداشت کرد که نزدیک به ۷۰ تن می‌باشد، اضافه کرد: در مناطقی که از آب شور و آب های نامتعارف برخوردارند و برای کشاورزی و شرب مورد استفاده نیستند، می‌توان به تولید مصنوعی آرتمیا اقدام کرد.

 وی با بیان اینکه می‌توان در هر هکتار حداقل یک تن بیومس و ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو سیست برداشت کرد، افزود: طول دوره گرمای مناسب پرورش، کیفیت آب و شرایط مدیریت پرورشی در استخرهای موجود بر این موضوع اثرگذار است.

 رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور معتقد است که در سیستم پرورش مصنوعی افزایش شوری آب در استخرهای پرورشی کار دشواری است ولی برخورداری از دریاچه ای مانند دریاچه ارومیه که شوری آن بین ۱۸۰ تا 3۰۰ گرم در لیتر متغیر است، بعنوان یک زیستگاه برای پرورش طبیعی این آبزی یک لطف الهی است.

 نکوئی فرد ادامه داد: در شرایط کم آبی دریاچه ارومیه استفاده از آب‌های نامتعارف و زمین‌های شور اطراف دریاچه برای مصارف آبزی پروری در بخش آرتمیا مطلوب است ولی توسعه بدون تحقیقات غیراصولی است.

 وی گفت: این طرح باید مطالعه شده فاز به فاز و با تامین آب پیش برود چرا که برخورداری صرف از مجوز برای آن بدون آب شور مورد نیاز اقدامی نسنجیده تلقی می‌شود.

نکوئی فرد افزود: دشت فسندوز در جنوب دریاچه ارومیه و در جوار مدخل زرینه رود به دریاچه واقع شده‌است که شیلات استان با تغییر کاربری درآن در صدد تبدیل این مکان به استخرهای پرورش آرتمیا می‌باشد اما اجرای این طرح از سال ۱۳۹۵ همچنان با بایدها و نبایدهایی مواجه بوده‌است که موجب تاخیر در اجرای آن شده‌است.

 اولین بار در کشور از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید.

 صنعت آبزی پروری جهان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند.

 آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

سالانه نزدیک به 1000 کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و بیش از 50 تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌شود.