به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، علی نکویی‌فرد اظهار کرد: اگر مجوز برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه صادر شود امکان برداشت با قدرت بالایی وجود دارد

وی تاکید کرد: دریاچه ارومیه در هر مترمکعب آب ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا دارد که با این آمار حدود ۷۴۰ تُن سیست آرتمیا در این دریاچه موجود است.

نکویی فرد در خصوص آرتمیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: این آرتمیا با نام اورمیانا جزو هشت گونه شناسایی شده در دنیاست و یکی از گونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: آرتمیا میزان بالای شوری را تحمل می‌کند و این موجود خوراک آبزیان بوده و در بخش غذای لارو آبزیان بی‌رقیب است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و در بخش غذای میگو جایگزینی ندارد.

نکوئی‌فرد ادامه داد: سالانه ۷۰ تن آرتمیا که نیاز صنعت شیلات به آن است، وارد کشور شده و برای هر کیلوگرم آن ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.

وی با اشاره به شروع فعالیت در این حوزه، اظهارکرد: یک واحد حدود ۲۰۰ هکتاری در کرمان و یک واحد ۱۰ هکتاری در منطقه فسندوز میاندوآب در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در هر هکتار استخر خاکی پرورش آرتمیا پنج تن ذی‌توده آرتمیا و ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید می‌شود.

نکوئی‌فرد با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های پرورش آرتمیا در کشور از اهداف این مرکز است، گفت: به دنبال شناسایی مناطقی هستیم که ظرفیت پرورش آرتمیا با آب‌های نامتعارف را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید آرتمیا در کشور و بی‌نیازی از واردات این محصول است، تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تأمین شود و در این صورت می‌توان با تولید، نیاز کشور به آرتمیا را تأمین کرد که آب‌های غیرمتعارف بهترین گزینه برای این بخش است.

آرتمیا با نام علمی ( Artemia )  ) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد؛ آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 لینک خبر:

http://www.waaj.ir/mods.php?id=News&file=article&sid=6527