در راستای پتانسیل یابی مراکز اقتصادی و قابل سرمایه گذاری جهت توسعه و تولید داخلی، رئیس دیوان محاسبات کل کشور ، مدیرکل دیوان محاسبات استان، معاون پارلمانی دیوان محاسبات، ریاست سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت شیلات و آبزیان استان  از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور بازدید بعمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، در مورخه 98/04/27 جناب آقای دکتر عادل آذر رییس دیوان محاسبات کل کشور و هیات همراه از نوآوری ها، توانمندی های تحقیقاتی و آزمایشگاهی این مرکز بازدید بعمل آوردند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور طی جلسه ای در این بازید گفت: این مرکز علاوه بر تحقیقات آرتمیا پژوهش های کاربردی آبزی پروری استان آذربایجان غربی و شمالغرب کشور را برعهده دارد در این راستا طرح پتانسیل یابی سدهای مخزنی استان برای پرورش آبزیان در قفس، تکثیر و پرورش شاه میگوی آب شیرین در استخرهای خاکی مرکز شهید کاظمی پلدشت، ارزیابی ذخایر شاه میگوی آب شیرین سد ارس که منجر به ممنوعیت صید در سال  98 براساس یافته های طرح شده  و ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه که بطور مستمر در 5  ایستگاه در سطح دریاچه در حال اجرا می باشد. بر اساس یافته های ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه: در هر متر مکعب آب ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا دارد که با این آمار در حال حاضر ۷۴۸ تُن سیست در این دریاچه موجود است که تنها ۱۰ درصد از این میزان یعنی حدود ۵۲ تُن را می‌توان از دریاچه ارومیه برداشت کرد و با این میزان برداشت ۹۰ درصد نیاز کشور به این محصول تأمین می شود.

علی نکوئی فرد ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان شیلات ایران نیاز کشور به تخم آرتمیا در سال جاری به ۷۱ تن می‌رسد و در طول برنامه ششم توسعه به  ۲۶۰ تن سیست آرتمیا نیاز داریم. در حال حاضر در چهار نقطه از کشور ؛ استانهای کرمان، آذربایجان شرقی، منطقه فسندوز میاندوآب و مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارند که میزان بسیار اندک از نیاز کشور را تامین می کنند.

نکوئی فرد با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت های پرورش آرتمیا در کشور از اهداف این مرکز است، گفت به دنبال شناسایی مناطقی هستیم که ظرفیت پرورش آرتمیا با آب های نامتعارف را داشته باشد و برای سرمایه گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تامین شود. از جمله استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری و روستایی در حواشی دریاچه ارومیه، زهکش های شور ، پتانسیل موجود در سد گتوند و در استان خوزستان ، زهکش های آبیک قزوین، آبهای شور استان گلستان ، آبهای خروجی مزارع میگو از جمله این پتانسیل ها می باشند. در این صورت می توان با تولید سیست آرتمیا، نیاز کشور به آرتمیا را تامین کرد که آب های شور مخصوصا دریاچه ارومیه و غیر متعارف بهترین گزینه برای این بخش است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشورافزود: آرتمیا خوراک آبزیان بوده و در بخش غذای لارو آبزیان بی رقیب است و این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می شود و خصوصا در بخش غذای میگو جایگزینی ندارد و هدف ما تولید آن در کشور و بی نیازی از واردات این محصول است.