رییس اطلاعات علمی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور روز سه شنبه در حاشیه این کارگاه آموزشی به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این کارگاه آموزشی به مدت ۲ روز در بخش های عملی و علمی برگزار می شود، گفت: بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان، بهره برداران و دانشجویان علاقه مند به این حوزه برای شرکت در این کارگاه نام نویسی کرده اند.

بیژن مصطفی زاده با اشاره به محورهای این کارگاه آموزشی افزود: زیست شناسی، اکولوژی و پراکنش آرتمیا، کاربرد آرتمیا در آبزی پروری، تکثیر و پرورش متراکم آرتمیا در استخرهای خاکی و پایش و مدیریت سیستم پرورش آرتمیا از محورهای این کارگاه آموزشی ۲ روزه است.

وی اضافه کرد: صید و فرآوری ذی توده و سیست آرتمیا و ارزیابی اقتصادی پرورش آرتمیا از دیگر محورهای کارگاه آموزشی تولید آرتمیا در ارومیه است.

وی اظهار داشت: در پایان دوره آموزشی به شرکت کنندگان گواهی معتبر آموزشی از سوی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اعطا می شود.

روز نخست کارگاه آموزشی تولید آرتمیا در استخرهای خاکی امروز / ‏سه شنبه / ‏به صورت علمی و روز دوم آن فردا / ‏چهارشنبه / ‏به صورت عملی خواهد بود.

محمود حافظیه رییس بخش تکثیر و پرورش موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، علی نکوئی فرد رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور و مسعود صیدگر معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از مدرسان این کارگاه آموزشی هستند.

آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دنیا سالانه بیش از ۲ هزار تن سیست آرتمیا معامله و از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان استفاده می شود.