رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بخش تحقیقات را یکی از شاهراه های اصلی در رونق تولید، به ویژه در عرصه های مختلف شیلاتی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر محمد پورکاظمی در مصاحبه با رادیو گفتگو، با اشاره به اینکه رونق تولید با اتکا بر اصول علمی و پایداری آن در عرصه های مختلف شیلاتی صورت خواهد گرفت، گفت: تحقیقات در علوم شیلاتی بر اساس دو محور انجام می شود؛ یکی آبزی پروری و دیگری صید و صیادی.

وی، افزود: انجام فعالیت های تحقیقاتی مربوط به اصلاح نژاد و معرفی سویه های سریع الرشد، افزایش راندمان تولید و معرفی گونه ها و عرصه های جدید مانند جلبک و گیاهان آبزی، صدف های خوراکی و خیار دریایی که کمتر به آن توجه شده از اولویت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که نقشی اثربخش در اقتصاد کلان آبزیان خواهد داشت.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ارتباط با موضوع صید، عنوان کرد: در حال حاضر سیل عظیمی از صیادان در قالب تعاونی ها در شمال و جنوب فعالیت دارند که پایداری و نحوه صید آنها به نتایج برآورد ذخایر و پروژه های تحقیقاتی وابسته است که توسط محققان علوم شیلاتی کشور انجام می شود. زیرا این پژوهشگران هستند که با تعیین میزان ذخایر، نقشی تعیین کننده در حفظ و احیای ذخایر ایفا می کنند و موجب می شوند که این پایداری در سال های آتی نیز تداوم یابد.

دکتر پورکاظمی اضافه کرد: با توجه به ذخایری که هم اکنون در دریاها وجود دارد، به نظر می رسد که برای سال جاری سقف تولید در آب های سرزمینی افزایش چندانی نداشته باشد، اما در برنامه ای که سازمان شیلات ایران در افق تولید تدارک دیده، صید و صیادی در آب های دور از ساحل و آب های بین المللی، در نظر گرفته شده که در صورت اجرایی شدن، سهم این زیربخش، در رونق تولید افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

وی ادامه داد: گذشته از اینها در بخش تحقیقات می توان با مدیریت بهینه، ضایعات در قسمت های مختلف مانند حمل و نقل، نگهداری و استفاده از سیستم های برودتی را که به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد می رسد، کاهش داد و به ازای آن درآمد صیادان و تولیدکنندگان را بالا برد. ضمن اینکه شناسایی ذخایر جدید مانند اعماق بالای ۳۰۰ متر در دریای عمان که تاکنون برداشتی از آن صورت نگرفته در دستور کار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار دارد و می تواند در افزایش سهم صیادی در رونق تولید بسیار تاثیرگذار باشد.

دکتر پورکاظمی معتقد است که راه اندازی صنعت اکوتوریسم، در کنار صید متعارف از دریاها می تواند به پایداری درآمد جامعه صیادی کمک کرده و افق جدیدی را در مسیر اشتغالزایی به روی بومیان مناطق ساحل نشین بگشاید.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان با تاکید بر اینکه این موسسه با سابقه ای ۱۰۰ ساله دارای ۱۱ پژوهشکده و مرکز است، گفت: با استفاده از ظرفیت علمی موجود در وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه ها، بخش خصوصی به ویژه شرکت های دانش بنیان، ارتباط موثر با مجامع بین المللی مانند فائو و دانشگاه واخنینگن هلند و یا موسسه تحقیقات شیلات مجارستان که در حال حاضر طرح هایی را به طور مشترک در دست اجرا داریم، همه و همه دست به دست هم داده و این موسسه را در راه رسیدن به اهداف خود یاری خواهد کرد. البته قبل از آغاز سال جدید، جلسات متعددی با روسای محترم پژوهشکده ها و مراکز تابعه برگزار و برنامه های مربوط به هر مرکز به صورت جداگانه تدوین و ابلاغ شد که امید می رود تا پایان سال ۹۸ تمامی آنها جامه عمل بپوشند.